Představení kol a elektrokol Stevens 2017
Stevens je známým německým výrobcem kol a elektrokol se sídlem v Hamburku a šířka jeho nabídky je velmi nadstandardní napříč takřka všemi současnými kategoriemi jízdních kol. Logo Stevens známe z rámů nejlepších světových cyklokrosařů, ale i ze špičkových celoodpružených modelů či superlehkých karbonových strojů. Pokud si prolistujeme tři samostatné silné katalogy kolekce 2017 skoro se nám zatočí hlava. Takže pokud uvažujete o novém kole a chcete něco jiného než uniformitu nejprodávanějších značek na trhu, zahrňte do svého výběru určitě i Stevens z jehož nabídky si vybere prakticky každý – od cykloturisty hledajícího primárně spolehlivost a co nejlepší poměr cena / výkon, až po náročného závodníka. Od loňského podzimu má německá značka nové zastoupení na českém trhu, jejím dovozcem se stala firma CykloŠvec u níž Stevens zapadl do portfolia exkluzivních značek Fox, Catlike, Kenda či Deda Elementi.
Stevens je jednou z ne mnoha značek určujících si, jak velký průměr kol je adekvátní konkrétní výšce postavy, což je velmi sympatické. To znamená, že stejný model s průměrem kol 27,5“ nabídne velikosti rámu 14 a 16 palců, devětadvacítková kola pak u rámů velikostí 18, 20, 22 a 24 palců. Jednoduše u navrhování kol někdo skutečně přemýšlí. Příjemné je i to, že vybrané modely jsou nabízeny ve dvou barevných kombinacích a co je ještě důležitější, to jsou nabízené převody. Stevens nejde za každou cenu s trendy, které ne vždy znamenají přínos pro uživatele. Takže závodní a sportovní modely jsou vybaveny dvoupřevodníkem a ty o něco turističtější klidně i trojpřevodníkem. Opět je vidět, že někdo při vymýšlení kol opravdu přemýšlel.
A teď už k jednotlivým modelům. Nejvyšším modelem mezi Alu hardtaily je Colorado 301, následovaný modelem Tremalzo. Skvěle provedený rám, pevné osy, vnitřní vedení bowdenů a přesmykače typu Side Swing – nic nebylo podceněno. Totéž se dá říci i v případě osazení Deore XT a vidlic Fox či RS Reba. Podobné konstrukční prvky rámu využívají i stroje Sentiero, Devil’s Trail či Apllebee. Příjemné je, že i základní, cenově dostupné hardtaily Taniwha či Tonga stále respektují ideu založenou na určení průměru kola v závislosti na tělesné výšce.
Dostaneme-li se k čistě závodním modelům z karbonu, tak jim vévodí Sonora SL Di2. Již z dodatku je jasné, že řazení má na starost elektronika, a to nejvyšší sada XTR Di2. V nabídce je však i „mechanická“ verze téhož stroje, přičemž obě spoléhají na superluxusní vidlice Fox 32 Factory s nepřehlédnutelnou úpravou vnitřních nohou. Na totožném karbonovém rámu je postavena také dvojice Sonora ES / Di2, tedy opět s možností volby, zda preferujeme elektronickou řadu Deore XT či její mechanickou verzi. Základním modelem řady karbonových hardtailů je populární Sonora, jehož rám je tvarově zcela identický s výše zmíněnými, přičemž vidlice RS Recon a komponenty XT / SLX tento bike výrazně přibližují běžným hobby jezdcům.
Aby byl přehled kompletní, nesmíme zapomenout na dámské modely Mira, Nema a Luna, u nichž se vedle maximálního jízdního komfortu kladl stejný důraz na grafiku a použité barevné kombinace. Mezi hardtaily se dají zařadit rovněž fatbiky Mobster, kdy maskovaná kamufláž levnějšího z nich působí v reálu naprosto bombasticky.
Celoodpružené stroje Stevens začněme maratonskou řadou Jura obsahující celkem šestici modelů. Na jejím vrcholu je full s dodatkem Carbon Team, sázející opět na to nejlepší osazení, jaké se dá vůbec koupit. Shodný základ s typickým čtyřčepovým zavěšením a 120mm zdvihem nad oběma koly využívá také trojice modelů a koncepčně totožné jsou i duralové rámy základních verzí modelu Jura. Řada Jura opět vychází s konceptu velikost kol v závislosti na velikosti jezdce.
Pokud budeme chtít větší zdvih kategorie All Mountain, tedy 140 nebo 150mm, nalezneme v nabídce zde populární řadu Whaka, a to opět s trojicí karbonových a dvojicí duralových modelů. Model Whaka je, jak je v této kategorii obvyklé, pouze ve verzi s 27,5“ koly. Whaky si odnesly skvělé hodnocení z řady praktických testů, a to jak pro svou nemalou univerzalitu, tak pro skvěle naladěné geometrie. Zajímavostí je dvojice strojů s dodatkem +, tedy s plášti o šířce 2,8 palce. Na ještě tvrdší terén je připravena odolná enduro série Sledge se třemi hliníkovými modely na 27,5“ kolech a zdvihy 160mm.
Elektrokola nemohou v současné nabídce žádného výrobce chybět, a to jak městská a cestovní, tak i čistokrevně terénní, vše s preferencí středových motorů. Nabídka Stevensu je zde hodně silná a ačkoliv jej živí především řady E-Tour, E-City či E-Urban s motory Bosch, srdce bikerů zaplesá po spatření čistokrevných terénních e-biků využívajících nejvyspělejší pohon Shimano E8000. Celoodpružené modely E-Whaka+ nebo E-Sledge+ jsou stavěny na nejtvrdší použití, o čemž vypovídají 150mm zdvihy a skvěle propracované rámy s integrovanými bateriemi. Ovšem ani pětice elektro-hardtailů rozhodně nezaostává a v případě modelů E-Cayolle+ či E-Wave se jedná o špičkové, zároveň však dostupné e-biky. Všechny e-biky z této kategorie (s výjimkou nejlevnějších model E-Wave) chytře využívají předností 27,5“ plášťů v širokém plusovém rozměru.
Silniční modely Stevens můžeme rozdělit na nejluxusnější profesionální stroje, u nichž zákazník může využít Custom Program staveb na zakázku z těch nejlepších možných komponentů, a na ty dostupnější. Na své si přijdou jak milovníci klasiky, tak i ti preferující co nejlepší aerodynamiku, stejně tak je možné vybírat z modelů s klasickými ráfkovými či moderními kotoučovými brzdami. Nejvyšší model Comet spoléhá na karbonový superlehký, kompletně inovovaný rám. Neméně precizní hrátky s karbonem má za sebou i model Ventoux, u nějž se podařilo dosáhnout vysokého stupně jízdního komfortu v kombinaci s nejvyšší boční tuhostí. Při vývoji rámu Arcalis hrál naopak největší roli nejmenší odpor vzduchu a výsledek je na pomezí závodního silničního a časovkovkářškého speciálu. Maximální hmotnostní redukce se promítla do modelu Xenon, jehož rám váží pouhých 880 gramů. Stálicí v nabídce je také model Izoard či cenově dostupnější hliníkové stroje Aspin, Stelvio či San Remo. Ultimátní záležitostí je pak časovkový model Super Trofeo.
V úvodu jsme zmínili cyklokrosové speciály, které značku Stevens zviditelnily nejen na našem trhu, jimž vévodí série s příznačným názvem Super Prestige, a to s klasickými i kotoučovými brzdami. Skvělé je, že se Stevens snaží „cyklokrosy“ přiblížit i každodenním hobby jezdcům, kteří teprve začínají objevovat jejich kouzlo. Takže pokud modely Vapor či Prestige stále patří ke špičkovým strojům, Alu verze Gavere, Namur a Tabor jsou určeny pro cyklisty, kteří se s kategorií cyklokros teprve seznamují a vyžadují co nejvyšší univerzalitu i lákavý poměr cena / výkon. V nabídce cyklokrosů najdeme třeba i dětský model Junior CX na 24“ kolech.
Věřte nebo ne, ale pokud jste dočetli až sem, jsme sotva v polovině nabídky německé značky. Minimálně stejně důležitou částí jsou cestovní, krosové, trekkingové nebo městské modely obsažené v samostatném katalogu. Mezi nimi nalezneme třeba i stroje spoléhající na řemenový pohon či v našich končinách nepříliš známou převodovku Pinion, stejně tak fitness modely či velmi zajímavou řadu crossů nazvanou X Series. A pokud patříte mezi nejnáročnější cykloturisty, tak pro vás bude určen model Sovereign, usazený nevšedním zadním čtrnáctirychlostním nábojem Rohloff. I takové unikáty najdeme v nabídce značky Stevens, potažmo dovozce do ČR – firmy CykloŠvec.
Nabízíme možnost stavby zakázkových silničních kol STEVENS – konfigurátor na: http://www.stevensbikes.de/2017/config_road.php?cou=CZ&lang=cs_CZ
Jiří Karfík
Kola Stevens 2017 rozdělená dle kategorií: zde: www.cyklosvec.cz/oddeleni/4246/kola-stevens/
Prodejci kol a elektrokol Stevens: zde