Mistrovství světa v cyklistice ve Skotsku

Mistrovství světa je vždy něco zvláštního a vyjmečného. 90-e UCI mistrovství světa v cyklistice pak zcela určitě a to nejen, co se rozsahu týče.
První v čem se toto mistrovství světa liší od ostatních je rozsah: 13 cyklistických disciplín a na 200 sad mistrovských medailí, další je doba konání, kdy se závodí od 3.8. do 13.8. 2023 v různých skotských městech a místech. Já sám jsem se zúčastnil pouze jednoho závodu a to silničního závodu Grand Fondo na 160 km. 4.8. 2023 a to v kategorii muži 50. Když jsem již hovořil o počtech i z pohledu české výpravy byl šampionát vyjímečný , neboť se zúčastnilo přes 80 závodníků včetně mně. Jen mnou obsazeného závodu GF se v různých kategoriích zúčastnilo 1700 závodníků, což se bohužel negativně projevilo na organizaci i cenách služeb. Hned po příletu vás Skotsko přivítá opravdu vysokými poplatky, vjezd na letiště 16 liber, každá hodina parkování, pak dalších 16 liber a když má letadlo zpoždění, tak jen na parkovném necháte majlant. Přičemž hned letiště vás přivítá emblémem mistrovsví a tím, že je letiště sponzorem. Nevím co sponzorují, ale účastníky mistrovsví určitě ne. 3.4. jsem se šel zaregistrovat, startovné stálo 93 liber a platilo se již měsíc dopředu. Na registraci chtěli ještě dalších 40 euro jako zálohu na čip. Způsob platby pouze kartou. Další co bývá na mistrovstvích zvykem je nějaký účastnický suvenýr, tak to tady ve Skotsku není, dostal jsem pouze startovní číslo a čip a víc nic. Suvenýry byly, ale pouze za peníze a s dost velkou přirážkou. Stejně servis kol a další služby. Ale abych si jen nestěžoval. Organizátoři zajistili opravdu hezkou trať s plnou uzavírkou provozu.
První věc, co pocítíte je všudypřítomný vítr, hrubý asfalt a dost kamínků. Jeden z nich se mi stal osudným, ale jinak žádné větší díry na silnici nebyly. Start i cíl byl umístěn do starobylého města Perth. Startovalo se na nábřeží u řeky Tay v nadmořské výšce 5 m.n.m. Hned po výjezdu z města jsme se z mého pohledu přesunuli do krajiny připomínající Brdy, ale po 30 km se krajina mění a připomíná spíše Nízké Tatry. Velice hezká krajina oplývající celou řadou barev, kterou lemují skotská jezera. Kdo by jel pomalu, mohl se zhruba v polovině závodu pokochat Královskou vyhlídkou u jezera Loch Tummel. Samozřejmě závod je závod, ale kochání se uskutečnilo, při obhlídce trati den předem, zpět na trať. Prvních 45 km závodu je zvlněných, kdy postupně nastoupáte 400 výškových metrů. Pak následoval sjezd a několik technických pasáží. Mezi 50 a 60 km to byla úplná rovina, ale mezi 60 a 66 km závodu zase nastoupáte 350 výškových metrů, tady se peloton dělí na hodně menších skupinek a já zůstávám v té druhé. 70 – 95 km je opět zvlněný, skupina příliš nespolupracuje a tak přicházím na 97 km s útokem, kde se se mnou udrželo jen několik závodníků. Na 102 km jsme opět v nadmořské výšce 379 m.n.m a odtud už se až do cíle víceméně klesá. Postupně dojíždíme odpadlíky z první skupiny, spolupracuje se a už je vidět první skupina. Jenže 40 km před cílem přichází defekt předního kola, co teď, mechanické vozy nejsou a čekat na sběrák znamená 2 hodiny stát v příkopě. Jedu tedy pomalu na prázdněném předku a doufám, že to ráfek vydrží. Do cíle jsem skutečně dojel, ztráta na vítězného Alexandra Vinokurova 22 minut. Díky ohromné divácké kulise jsem to dojel, ale těch 40 km, kdy vás předjíždí jeden člověk za druhým bylo doslova nekonečných. Je to sport, štěstí buď máte nebo ne. Já měl smůlu defektu, ale štěstí v tom, že mimo galusky, předního ráfku, který má prasklinu u ventilku a vymláceného hlavového složení, jsem se dostal nejen do cíle, ale nakonec i domů, bez zdravotní újmy.
Skotsko je krásné, drahé a větrné. Účast na tomto šampionátu, je pro mne určitě zajímavým zážitkem, za který moc děkuji sponzorům klubu, kamarádům, rodině a všem lidem kteří mně podporují. Snad příště bude více štěstí a méně defektů.
Karel Kopr
A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you need to write more about this subject matter, it might not be a taboo matter but typically people do not talk about such issues. To the next! Many thanks!
Leave your response!